Posted on

Huisstijl, drukwerk en verpakkingsmateriaal

Hoe creëer je een complete merkbeleving?

Misschien niet helemaal wat je verwacht op de blog, even een stukje over iets wat geen interieur is, maar wel gerelateerd aan interieur en het hebben van een bedrijf: namelijk een stukje over huisstijl.

Wat is een huisstijl

Een huisstijl is de stijl waaraan je een bepaald merk of bedrijf herkent, hieronder vallen het logo, gebruikte lettertypes, kleuren en vormen. Een sterke huisstijl is belangrijk om eenduidig naar buiten te treden als merk.

Hoe creëer je een duidelijke huisstijl

Denk na over je bedrijf, wat wil je vertellen? Hoe moet dat er uit zien? Welke kleuren passen daarbij? En welke lettertypes? Maar ook, in welke taal wil je naar buiten treden? Is dat zakelijk of wil je jouw klanten meer persoonlijk aanspreken? Die kenmerken komen allemaal terug in de huisstijl.

Een huisstijl document

Voor iedereen in het bedrijf, en dan met name vormgevers en andere beeldmakers, is het fijn om een huisstijl document te hebben. Zo kun je eenvoudig het ontwerp toetsen aan de maatstaaf, past het erbij? Zijn we nog in lijn? Dan zit je goed. Schuurt het? Onder zoek dan wat er niet klopt en pas dat aan. Zo kan het zijn dat het kleurgebruik in de algehele uitstraling niet goed is, of het lettertype nét niet past.

Dat betekent niet dat je niet mag afwijken van het huisstijl document, doe dat vooral, anders wordt het saai! Maar zorg wel dat je in lijn blijft, kies je voor een strakke huisstijl, ga dan niet ineens met krullende koppen werken, dat past niet.

Verpakkingsmateriaal in huisstijl

Heb je een product? Dan past die vast en zeker in de collectie en de uitstraling van je merk. Maar heb je ook wel eens nagedacht of de verpakking van je product óók past bij de uitstraling van het merk?

Complete merkbeleving

Verpak je product met net zo veel zorg als je het ontwikkeld heb, denk daarbij aan een mooi doosje, een sticker zodat de ontvanger weet dat het van jou komt, een kaartje er in en misschien wel vloeipapier voor een extra chique uitstraling.

Verschillende soorten logo’s

Als je logo is ontwikkeld door een grafisch ontwerper dan heb je waarschijnlijk verschillende ontwerpen van hetzelfde logo, sommige volledig uitgeschreven, andere ingekort, en misschien ook eentje met enkel beeld. Binnen je drukwerk kun je hier onwijs leuk mee variëren!

Verzenddoos

Een grote pakketdoos, brievenbus doosje, zakje of een envelop. Ieder product past in een andere verpakking. Voor een stevige en veilig verzending is een brievenbus doosje het meest geschikt, als je product hier immers in past qua formaat.
Brievenbusdoosjes zijn er in verschillende maten, kleuren en zelfs met opdruk te bestellen. Zo kun je deze ook mooi laten passen binnen de huisstijl.

Merksticker

Een sticker kun je op de voorkant plakken, of op het lipje waar je het doosje open maakt als een soort van zegel. Deze sticker kun je naar je eigen wensen voorgeven, vierkant, rond, groot klein, er zijn eindeloos veel mogelijkheden.
Op de sticker kun je een boodschap plaatsen, je website, of je logo.

Verzenddoos met sticker als opdruk

Trucje van mij: bedrukte verzenddoosjes zijn een stuk prijziger dan onbedrukte doosjes. Wil je jezelf niet op kosten jagen maar wél je producten verzenden in een huisstijl verzenddoos? Je kan ook een grote sticker laten maken welke je als wikkel over de doos heen plakt. Deze fungeert dan direct als zegel wat je verzekert dat het doosje niet open kan gaan onderweg.
Deze grote sticker geeft je verzenddoosje een chique uitstraling op een budget!

Visitekaartjes laten drukken

Visitekaartjes zijn altijd fijn, in je portemonnee om uit te delen aan nieuwe klanten, maar ook om bij te voegen bij een pakket.
Liever een persoonlijke boodschap? Laat dan 1 zijde van het visitekaartje blanco en schrijf daar met de hand een persoonlijke boodschap op.

Promotiematerialen online bestellen

Er zijn nog veel meer producten welke jouw huisstijl kunnen versterken, denk aan flyers, brochures, posters of roll-up banners. Online zijn er zat drukkerijen te vinden waar je huisstijl drukwerk kunt bestellen, sommige volledig gericht op de professionele markt, andere meer gericht op de consumentenmarkt met bijvoorbeeld fotoboeken en foto’s op canvas.

Professionele (internet)drukker

Bij een professionele (internet)drukker ben je vaak verzekerd van constante kwaliteit. Er is vaak een ruimere keuze uit papier soorten en kleuren tonen vaak realistischer, wat erg belangrijk is anders valt je drukwerk uit de toon!

Echter worden er vaak wel hogere eisen gesteld aan de input van het aangeleverde drukwerk, zo wordt er vaak verwacht dat je drukklaar werk aanlevert. Als je hier niet zo in thuis bent wordt het lastig om hieraan te voldoen.
Ook gooien ze regelmatig met termen welke je mogelijk niet kent, hierdoor is er een grote kans op fouten omdat je niet weet waar je op moet letten. Een ander nadeel van een professionele drukker is dat je vaak aan een grote oplage vast zit. Wil je één poster bestellen? Dan ben je aan het verkeerde adres, of de prijs schiet enorm omhoog.

Consumenten (internet)drukker

Drukkerijen gericht op consumenten zijn met enige regelmaat wat minder en kwaliteit en hoger in prijs. Klinkt niet fijn, máár ze werken vaak wel veel eenvoudiger! Je kan het drukwerk vaak op de website zelf vormgeven en met 3 klikken is het besteld. Dit is dan ook wel de reden dat de kwaliteit vaak minder is, er worden immers minder eisen gesteld aan het aangeleverde materiaal en het is een automatisch proces waardoor kleuren bijvoorbeeld verkeerd omgezet worden. De reden dat ze duurder zijn is omdat de oplage klein is, je besteld immers maar 1 poster en geen 10.000 stuks.

Maar ik moet er ook bij zeggen dat de meeste mensen het verschil in kwaliteit helemaal niet zien, meestal valt het enkel de vormgever op 😉 (hier spreekt een pietje precies en kleur-zeur)

Drukwerk laten vormgeven door een vormgever

Totaal niet thuis in drukwerk? Bij veel internet drukkerijen werken ook grafisch vormgevers welke voor een meerprijs het drukwerk voor je kunnen controleren of zelfs helemaal opmaken. Wil je meer persoonlijke aandacht en rustig sparren? Dan kan een grafisch ontwerper je helpen, deze kan ook helpen met het vormgeven van je huisstijl mocht je daar niet uitkomen.

Blog tot stand gekomen in samenwerking met drukwerknodig.nl